Thursday, March 18, 2010

MUHASABAH BIRTHDAY..

19 MAC 2010...

Aku bangun seawal 3 lebih pagi ini . Ingin sangat aku bersujud syukur ke hadrat illahi di atas segala kurniaanNYA.Tarikh itu muncul lagi buat kesekian kalinya . Usia ku kini 22 tahun . Alhamdulillah Allah masih mengizinkan ku lagi untuk menghirup udara dan berpijak di bumiNYA ini . Sujudku syukur ...

Perasaanku bercambur baur dikala ini . Perasaan gembira , takut , risau dan sebagainya . Sungguh usia ini hanya pinjaman semata . Satu saat pasti akan di kembalikan semula kepada sang pemilikNYA . Tapi,bilakah saat itu..??? oh,sungguh aku tidak mengetahuinya... Apakah aku telah bersedia...??? ya Allah , KAU hidup dan matikanlah aku dalam iman yang sempurna . Amien...

Aku bertanya pada diriku sendiri , Apakah yang telah aku lakukan selama 21 tahun usia ini demi ISLAM tercinta..?? Apakah aku menggunakannya sebaik yang mungkin ke arah kebaikan atau banyaknya ke arah keburukan..?? Apakah aku telah menunaikan tanggungjawabku sebagai khalifah di muka bumi ini..?? Bagaimana tahap hubunganku denganNYA..?? Hubungan dengan manusia..?? Hubungan dengan makhluk-makhlukNYA yang lain..?? Bagaimana pula dengan ibadahku..?? Apakah diterima..?? Apakah telah banyak amalan ku yang boleh dijadikan bekalan untuk bertemu denganNYA..?? Quran..?? Hafazan ku..?? Adakah Quran yang aku hafaz selama ini mampu memberi syafaat kepada diriku kelak..?? Apakah semua ini layak untuk melamar syurga Allah..?? ya Allah..terimalah diri ini.. Jadikanlah aku hambaMU yang bertaqwa...

Tahun , bulan ,minggu , hari , jam ,minit dan saat yang berlalu membawa kita dekat dengan saat kematian . Andai sahaja Allah hanya mengizinkan aku hidup di dunia ini selama 22 tahun 1 hari sahaja..?? maka , esok adalah saat kematianku.. Apakah aku benar-benar bersedia..?? ya Allah ,Kau lebih mengetahui segala-galanya . Saat itu pasti tiba.. Ampuni daku ya Allah..

Semalam ketika berbual bersama keluarga..

"wah , esok yenny dah 22 tahun . Boleh dah la kawen .." ,kata Pakteh ku ..

"nak kawen ape..?? calon pun takde lagi . lagipun kena tunggu habis DQ dululah . Kalau tak , nanti tak dapat biasiswa ...hehehe..", jawabku bersahaja . Lucu rasanya kerana hampir setiap kali ulangtahun kelahiranku pasti ada sahaja yang berkata perkara yang sama . Mungkin sahaja kerana abang-abang dan kakak-kakak ku semuanya telah berumahtangga . Tinggal kami bertiga sahaja lagi .. hurm~ ada-ada sahaja..bisik hatiku..

Tiba-tiba aku bertanyakan soalan pada mak..

"mak , ntah-ntah takde jodoh untuk yenny mak..??", kataku.

"takpalah , hiduplah dengan berbakti pada orang tua.. nanti kawenlah dengan bidadara..", kata mak ringkas tapi padat . Betul jugak kata mak..

Teringat aku tentang sebuah kisah yang diceritakan oleh seorang sahabat yang menceritakan seorang muslimah ini sangat ingin berumahtangga tetapi sayang hidupnya tidak lama . Ajalnya tiba sebelum sempat beliau mendirikan rumahtangga . Muslimah itu sangat kuat beribadah dan dekat dengan Allah ketika hayatnya . Lalu Allah menyediakannya bidadara sebagai ganti jodohnya yang tiada di dunia . Subhanallah..
Siapa yang taknak bidadara..?? Siapa yang taknak bidadari...??

Pernah suatu petang dihalaman rumah kami...

"Aku ni dah tua . Entah esok entah lusa nak balik "kampung"(kubur) dah.." , kata mak.

"Eh mak ni .. Entah-entah yenny yang pergi dulu . Manalah tahu.. ajal maut ni tak kira usia . Tiba masanya sampailah ajalnya..macam buah kelapa..kadang-kadang putiknya yang jatuh dulu..yang tua sampai dah warne coklat pun ada yang tak gugur-gugur lagi.." , kataku bersastera yang cuba menyedapkan hati ku yang sedih mendengar kata-kata mak . Ah , aku ni bukannya boleh dengar tentang perkara ni(kematian) jika dibicarakan oleh kedua orang tua ku . Pasti sahaja aku akan sedih . Adakalanya aku sampai menangis . Aku ini anak paling manja dalam adik beradik . Ketika mereka ke tanah suci dahulu bagi menunaikan rukun islam ke-5 , baju t-shirt yang dipakai ayah yang belum di basuh sebelum bertolak ke sana ku bawa ke asrama . Setiap malam sebelum tidur akan ku cium dan peluknya sehingga terlena .. Kawan-kawan seasramaku hanya menggelengkan kepala sahaja kerana telah maklum akan sifat manjaku itu..hehe =p Macam manalah nak pergi belajar overseas ni yenny oi...?? huhu~

Tentang cinta..???

Bagiku cinta itu suatu yang suci..tak perlu dinodai dengan sesuatu yang kotor atau terlarang . Aku tak berniat untuk menjalinkan sebarang cinta manusia dikala ini . Aku ingin hati aku bebas daripadanya . TIADA CINTA SEBELUM AKAD . Cukuplah hanya ALLAH ,RASULULLAH , KELUARGA dan sahabat di dalam hati ini . Yang penting aku nak masyi Quran , fokus study dan baiki diri sebaiknya . Bina peribadi solehah..Bagiku , jodoh itu ditanganNYA . Andai sahaja tiada jodoh di dunia mungkin sahaja disana .. Aku serahkan diri ini sepenuhnya kepada penciptaku kerana dia lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambaNYA.. INGATLAH ALLAH NESCAYA HATI AKAN MENJADI TENANG ^_^

"..CINTA YANG DATANG CEPAT TIDAK AKAN KENAL CINTA YANG SESUNGGUHNYA.."

Aku suka kata-kata ini . CINTA yang ku maksudkan umum. Bagi cinta manusia , kita akan mula jatuh cinta setelah benar-benar mengenali hati budinya . Pastinya untuk mengenali seseorang itu mengambil masa yang panjang . Jika baru sehari 2 kenal sudah jatuh cinta , aku yakin sahaja perasaan cinta itu tidak akan kekal lama . Jadi , nasihatku pada diri ini , "JANGAN MUDAH JATUH CINTA..".. Oh , sungguh banyak sangatku bicarakan tentang cinta manusia . Padahal tiada cinta yang kekal melainkan cinta kepadaNYA...

Aku ingin bercerita tentang CINTA AGUNG ku..AKU SEDANG JATUH CINTA..!!!

Soalan pertama yang perlu dipecahkan ialah Kenapa ye manusia lebih memilih cinta manusia daripada cinta penciptanya..??

Tiada kata yang dapat ku luahkan bagi menyatakan rasa cintaku ini . Sungguh asyik sekali yang kurasakan .Aku mengenali cintaku melalui bermunajat sepertiga daripada malam . Aku benar-benar mencintaiNYA . Kasih sayangNYA padaku~ rahmatNYA~ tarbiahNYA~ kurniaanNYA~ dan segala-galanya membuatkan ku sangat-sangat mencintaiNYA... DIAlah tempatku meluahkan segalanya~DIAlah tempat ku meminta segalanya~DIAlah yang sangat-sangat memahami diri ini~DIAlah yang menyelesaikan segala masalah dan kesulitan yang aku alami~Disaat aku jatuh tersungkul , menangis , terluka dan menderita , DIAlah yang menghiburkan hatiku dengan firman-firmanNYA~Sungguh cintaku padaNYA sentiasa berbalas..Tiada rasa sakit..Tiada rasa kecewa...oh!indahnya~

Doaku kehadratNYA dihari lahirku..
Moga ALLAH mengampuni dosa-dosa ku ~ moga ditambah keimanan dan ketaqwaanku kepadaNYA ~ digolongkan aku di dalam golongan hambaNYA yang soleh~ memberi kesempatan waktu untuk aku berbakti kepada kedua orang tua ku~ dipanjangkan usia ku sepanjang usia kebajikan ,jika tiada lagi kebajikan bagiku maka cabutkanlah nyawaku~ moga diterima segala ibadahku~usia yang berkat~ilmu yang bermanfaat~ditambah kematangan~jodoh yang terbaik dan matikanlah aku dengan mati syahid..amien..

MUHASABAH BIRTHDAY ...

No comments:

Post a Comment