Saturday, March 13, 2010

"...dimanakah ADAMku...??"

Aku tidak mengerti rasa apakah ini.. Rasa yang sukar untuk ku terjemahkan dengan kata-kata . Tiada pena yang sesuai untuk ku menulisnya . Tiada kanvas yang sesuai untuk ku melakarnya . Tiada insan yang layak untuk ku luahkan segalanya . Oh , rasa apakah ini..?? tapi sungguh ia seringkali hadir . Tiada diminta . Tiada dipaksa . Tiada didustai . Tiada ku mengerti .

Jam tanganku sudah menunjukkan jam 3 pagi . Teman sebilikku telah lama dibuai mimpi . Hanya aku sahaja yang masih tidak dapat melelapkan mataku . Aku membuka jendela kamar ku untuk menikmati angin malam . Lembut mengusap wajahku . Bagaikan seluruh makhlukNYA memahami perasaanku ketika itu . Ya ALLAH , perasaan apakah ini..??merindui insan yang tidak pernah aku bersua muka . Tidak pernah berbicara . Tidak pernah mencipta kenangan tetapi dirinya sentiasa ku kenang dalam setiap doaku . Ah , sudah gilakah aku ini..??.

Siang tadi sahabat setahfiz dahulu menelefon ku . Sekali gus menceritakan tentang kebahgiaan rumahtangganya . Dari corong telefon kedengaran suara babynya yang sangat comel . Sungguh bahagianya .. Aku tumpang bahagia . Sempat aku berpesan kepadanya supaya mendidik babynya itu sebaiknya . Moga kelak menjadi seorang yang menegakkan agamaNYA . "ya ALLAH , tak sabar rasanya untuk membina baitulmuslim . Yang pastinya di imamkan oleh ADAM yang soleh .. yang memimpin kami sekeluarga ke syurgaNYA .. "bersabarlah duhai hatiku.. saat itu pastikan tiba..", kata ku sendirian cuba memotivasikan diri .

Aku cuba menolak rasa ini sekuatnya . Ternyata ianya makin menekan jiwa . Siapakah aku untuk menolak rasa ini yang telah dicampakkan olehNYA di dalam lubuk hati ini..?? Ya ALLAH , , pipiku basah lagi buat kesekian kalinya .

Aku tidak mahu rasa suci ini dinodai oleh syaitan yang cuba merosakkan kesuciannya dengan cuba membisikkan angan-angan yang indah padahal membawa padah menjadikan aku lalai dari penciptaku . Biarlah yang maha Pencipta sahaja mengetahui segalanya .

Aku terus ke tandas . Bersiap-siap dan mengambil wuduk untuk mengadapNYA . Dengan penuh rasa kehinaan aku berwuduk . Langkah ku tenang menuju ke kamar semula . Siap bertelekung , sejadah pemberian mak ku hamparkan . ALLAHUAKBAR!! aku mengangkat takbir..

Baru sahaja membaca al-fatehah . Rasa itu kembali lagi . Aku cuba menghayati makna-makna bacaanku . Sampai sahaja di ayat ke 5 dari surah al-fatehah , air mataku deras . Bergetar-getar suaraku menahan sebak melafazkan ayat-ayat suci itu . Sungguh maknanya sangat memahami perasaan ini. ya ALLAH , sungguh indah kalamMU . Andai dikumpul seluruh makhluk untuk mencipta ayat walau hanya sepotong ayat untuk menandingi ayat-ayat dalam kitab suciMU , maka mereka sepastinya akan tewas .

"hanya ENGKAU yang aku sembah dan hanya pada MU sahaja aku memohon pertolongan . Tunjukkanlah aku jalan yang lurus . Jalan orang-orang yang KAU beri nikmat kepada mereka , bukan jalan orang-orang yang KAU murkai dan bukan jalan orang-orang yang sesat . "AMIEN..

Lama sujud akhirku . Aku menangis teresak-esak . Ku luahkan segalanya pada pemilik CINTA AGUNG ku .. aku rasakan bagai di usap-usap olehNYA ketika itu.. rasa bagai dipujuk untuk tabah atas segalanya . Sungguh asyiknya sujudku ..

Setelah selesai solat dan berzikir... aku menadah tangan untuk berdoa...akan ku luahkan segalanya kepada penciptaku...BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

"ya ALLAH , sesungguhnya engkaulah tuhanku . Tiada tuhan melainkanMU . Engkau mengetahui segala-galanya . Engkau memiliki segala-galanya . Segala di langit dan di bumi di bawah pengetahuanMU ...
ya ALLAH , sesungguhnya Engkau lebih mengerti perasaan ini . Aku mencintainya . Aku merinduinya . Aku kasihkannya ya ALLAH...
ya ALLAH , dimanakah ADAM yang KAU ciptakan untuk ku dikala ini ...?? aku benar-benar merindui saat untuk bertemu dengannya . Aku benar-benar ingin mencintainya dengan sepenuh hatiku semata-mata kerana MU . Memberi kasih yang halal untuknya . ya ALLAH , Aku tidak sabar untuk ditarbiyah olehnya . Mengimamkan solat-solat aku dan ulama'-ulama' (zuriat) kami . Berkasih sayang dibawah naungan kasih sayangMU ..
ya ALLAH , dimana sahaja ADAM ku berada , KAU permudahkan segala urusannya . KAU beri kesihatan yang baik kepadanya . Andainya dia sedang sakit , sembuhkanlah . KAU kukuhkanlah keimanan dan ketaqwaannya kepadaMU . Akidah yang mantap . Ilmu yang bermanfaat yang boleh dijadikan rujukanku setiap masa . Penghayatan ISLAM yang sebenar-benarnya . Murahkan rezkinya . Kurniakan dia rezki yang melimpah ruah . Agar dia segera melamarku dan telah mampu untuk menanggung "AMANAH MU " ini . ya ALLAH , kau hadirkanlah dirinya ketika kami telah bersedia melaksanakan tuntutan RASUL MU . Menyempurnakan separuh daripada agama . Aku ingin menjadi yang sempurna di dalam hati dan pandangan matanya . Dan aku ingin hanya dia sahaja yang sempurna di dalam hati dan pandangan mataku . Agar kami setia antara satu sama lain dan mampu bercinta di dunia dan di dalam syurgaMU . Agar kelak aku layak menjadi ketua bidadarinya . Agar dia menjadi ketua bidadara ku . Berpimpinan tangan bersama-sama menuju redhaMU .
ya ALLAH , kau sampaikanlah salam kasih , sayang , cinta dan rinduku ini terus ke dalam hatinya . Moga dia rasa apa yang ku rasa . Sungguh aku tidak mampu untuk menanggung perasaanku ini sendirian .
ya ALLAH , temukan kami dalam redhaMU dan restu keluarga . BUATMU ADAM KU...sambutlah salam kasih , sayang , cinta dan rindu HAWAmu ini .. kerana sesungguhnya dirimu sentiasa aku nantikan kehadiranmu . Sehebat rindu ADAM dan HAWA yang terpisah menderita kerana mengharap redha penciptaNYA...", amien..

Airmata ku mengalir lagi . Namun , hatiku ini kian tenang . Aku berharap agar ADAM ku juga sedang lakukan perkara yang sama . Bersungguh-sungguh menyiapkan dirinya . Menantikan saat-saat kami bakal bertemu . Sujud penuh kesyukuran setelah akad di ijabkabulkan..Ketika Cinta Bertasbih...

1 comment: