Sunday, March 21, 2010

MASIHKAH KAU INGAT...???

Bingkisan ini kutujukan buat insan-insan yang bernama 'anak'. Moga kau menghargai insan-insan bergelar 'ibu'..

Duhai anak..

MASIHKAH KAU INGAT..??
saat kandungan ibumu berusia baru beberapa minggu , ibumu mengalami situasi yang sangat merumitkan . Muntah-muntah , pening kepala , tidak sedap badan dan sebagainya .. Namun , naluri keibuan itu tetap yakin untuk menjagamu di dalam rahimnya selama 9bulan..

MASIHKAH KAU INGAT..??
sudah berbulan-bulan kau di dalam perut ibumu. Kini perut ibumu semakin membesar .Ibumu sangat menyayangimu . Kau sentiasa dibawanya kemana-mana sahaja . Tidak kira apa sahaja yang ibumu lakukan , pasti kau ada bersama-samanya . Kau tahu betapa beratnya dirimu ketika itu..??kabarnya sama beratnya seperti sekampit beras..Namun , naluri keibuan itu tetap tabah mengharungi hari-hari yang sukar sehingga saat yang telah ditentukan oleh penciptamu..

MASIHKAH KAU INGAT..??
masanya sudah tiba . Dengan penuh susah payah ibu mu bersabung nyawa untuk menghadiahkan sebuah kehidupan kepadamu . Kau tahu betapa sakitnya yang ibumu alami ketika itu..??tidak dapat digambarkan dengan kata-kata . Terlalu sakit . Ibumu berjuang antara sebuah kehidupan ataupun sebuah kematian . Namun , naluri keibuan itu tetap merelakan sebuah kesakitan yang luar biasa .Semuanya untukmu duhai anak..OH ibu..! terlalu besar pengorbananmu .

MASIHKAH KAU INGAT..??
ketika kau selamat dilahirkan . Ibumu menghadiahkan kucupan dipipimu dengan penuh kasih sayang . Bagaikan ibumu telah melupai segala kesakitan dan keperitan yang ibumu alami . Tidak sesekali kau dimarahi malah kau didakap dan dikucupnya berulangkali . Sungguh , naluri keibuan itu tiada tandingannya .

MASIHKAH KAU INGAT..??
Ibumu sanggup bersengkang mata diwaktu malam melayan segala kerenahmu . Segala keperluanmu dipenuhinya . Hingga seekor nyamuk pun tidak dibenarkannya menghampirimu . Duhai ibu.. sabarnya dirimu..

MASIHKAH KAU INGAT..??
Ibu membesarkan mu dengan penuh kasih sayang . Membelai rambut mu , mengusap tubuh mu , menyuapkan mu sehingga najis mu juga turut ibu basuhkan..masihkah kau ingat semua itu duhai anak..??

MASIHKAH KAU INGAT..??
kau pulang dari asramamu . Tanpa perlu dipinta , ibumu menyediakan makanan kegemaranmu .Kau makan sepuas-puasmu . Tiada ibumu meminta bayaran dari setiap pengorbanannya walaupun nilai setitis susu ibumu . Sungguh , tidak sekali-kali ibumu mengungkit semua itu..

KINI..
kau telah besar duhai anak . Kau telah mempunyai teman lelaki . Kau tetap berkeras untuk bertemunya setiap kali ibu mu melarangmu . Hampir setiap kali itu jugalah kau meninggikan suara pada ibumu . Kau lebih menyayangi teman lelaki mu yang kau baru sahaja mengenalinya daripada ibumu yang telah mengenalimu dari dalam rahimnya lagi .
Ibu melarangmu bukan kerana ibumu membencimu . Tidak sekali-kali perasaan itu ada di dalam naluri keibuannya . Jika ibumu memang mempunyai perasaan seperti itu , pasti sahaja kau akan dibunuhnya setelah dilahirkan..Apakah kau tidak fikir semuanya itu..??Duhai anak..mengapa kau tidak berfikir menggunakan iman dan hati yang waras..??Tidak cukupkah segala tarbiyah dan pendidikan yang ibu dan ayahmu sediakan selama ini..??Begitu mudah ibu kau lupakan..

Duhai anak..
Pulanglah ke rumah mu segera..! mintalah ampun daripadanya..Ibumu sudah tua nak..entah esok atau lusa ajalnya mungkin akan kunjung tiba..renungkan tangan ibumu dan bandingkanlah dengan tangan mu .Jari-jari ibumu kini telah kedut seribu..tiada indahnya lagi seperti jari-jarimu. Namun , disebalik jari-jari dan tangan itu mempunyai seribu nostalgia yang pasti kau tidak dapat carikan gantinya . Duhai anak , tangan itulah yang suatu ketika dahulu pernah mengusap pipimu ketika kau menangis. Tangan itulah yang mendukungmu . Tangan itulah yang pernah membelai lembut rambutmu . Tangan itulah yang suatu ketika dahulu pernah mendodoikan tidurmu . Tangan itulah yang pernah merawat luka mu kerana kau tercedera ketika riang bermain . Tangan itulah yang menyuapkanmu makan . Tangan itulah yang membasuh najismu . Tangan itulah segala-galanya..Tangan itulah..Tangan itulah...(ketika ini penulis terpaksa memberhentikan penulisan kerana tidak dapat mengawal emosi..harap maaf...)

No comments:

Post a Comment