Friday, December 16, 2011

syoknyaaaa 'nikah gantung' ;)

Bismillahirrahmanirrahim… sekadar perkongsian bersama… ^__^

Sintom mahasiswa tahun akhir diploma disebuah institusi pengajian islam… maybe dibanyak institusi lain lagi… huhu.. ;p

“ kak , susah betullah nak jaga hati , jaga hubungan ni dari murka Allah . setiap masa teringat dia. Nak buang perasaan bukannya senang. Nak kawen mengamuk pulak parents saya. ‘gatalnya nak bernikah, belajar pun tak habis lagi. Kang nikah mengandung pulak tak jadi dah belajar. Hem.. macamne ye kak? Fitrah ni sakit kot rasanya sekarang. Kita bukannya macam orang-orang luar yang duk bercouple main pegang-pegang bagan ni. Nak buat tak tahu je dengan rasa ni tak boleh jugak coz kita pun manusia biasa. Saya rasa kalau dah akad lebih mudah study kot. Lagi tenang hati belajar. Nikah gantung lepas dip ni boleh tak kak? Hehe.. apa pendapat akak? “ , soal seorang mahasiswi.

“BOLEH..! SANGAT DIGALAKKAN!!” , jawab ku ringkas sambil tersenyum.

“akak sokong ye nikah time study ni..??” , soalnya kembali bagai terkejut dengan jawapan aku yang tersangat yakin.huhu..

“hem… kalau pendapat akak macam tu lah.. akak sangat faham perasaan awak tu. Bukan awak je yang mengalami keadaan ni. Dah ramai dah kat kampus ni yang sedang alami penyakit sintom akhir sem ni..hehe.. hem... ilmu tu kan cahaya. Cahaya tidak akan masuk ke dalam hati yang yang gelap kotor dengan maksiat. Siapa kata kawen time study susah nak study? Kadangkala, result boleh meningkat dengan mendadak. Yelah , dah ada ikatan yang halal. Tak payah nak fikir-fikir , risau-risau. Kalau teringat pun bukannya berdosa pun lagi dah. Malah berpahala lagi tu. Ha, kalau yang ambil kos sama tu lagilah best. Boleh study sama-sama. Bukan apa , antara lelaki dan perempuan ni ada sinergi yang kontra. Tapi, apabila digabungkan akan melahirkan hasil yang sangat hebat”, jawab ku panjang lebar.

“tapi kak, bukan ke matlamat perkahwinan tu mengembangkan umat nabi saw? Hem… macamne nak ada baby sedangkan time belajar ni sara hidup pun pakai biasiswa , pinjaman ptptn, parents tanggung..”, soalnya lagi meluahkan segala persoalan yang maybe sentiasa berlegar-legar difikirannya.

“ itu bukan matlamatnya disaat ni. Pandai-pandailah merancang nanti supaya tidak pregnant. Dah habis deg nanti, dah kerja, bolehlah merancang yang lain pula. Tapi andai dikurniakan rezeki zuriat time masih dalam deg nanti redha je lah. Anak tu bukan suatu bebanan. Jika Allah mengurniakan pada kita, pasti dimudahkan buat kita, dimurahkan rezeki. Kan Allah tu tidak membebani sesuatu yang diluar kemampuan hamba-hambaNya..? apa yang penting sekarang, matlamat perkahwinan tu nak uruskan fitrah ini sebaiknya. Nak cari redha Allah dan tak nak terus menerus ada masalah hati ni..berdoalah agar fitrah ini diizinkan menjadi mawaddah warrahmah..”, kataku memberi pendapat sendiri. Yakin betul kan..??huhu ;p

“kak, banyak kot kos lepas kawen ni? Rumah lagi.. barang dapur lagi..”, keluhnya masih tidak berpuas hati..

“ macam ni.. buat dalam tempuh belajar ni. Masing-masing duduk asing. Kalau dapat duduk hostel pun tak pe. Nanti hujung minggu jumpalah. Jarang jumpa lagi bagus sebenarnya. Masa bersama nanti lebih bermakna. Ha, apa yang penting, sebelum hujung minggu tu, siapkanlah segala tugasan. Assignment ke? Apa-apa je lah. Pasti lebih tersusun kehidupan ketika itu. Setiap masa yang ada tidak akan dibazirkan. Segala tugasan juga tidak akan dilengah-lengahkan. Yelah.. hujung minggu nak jumpa suami. Ada tanggungjawab lain pulak kan..?”, kataku sambil tersenyum kepadanya. Rasa lucu juga memikirkan pendangan yang aku berikan. Macam pakar kaunseling rumahtangga pula gayanya. Hehe ;)

“hehe.. betul juga ye pendapat akak tu.. tapi, kalau parents tak benarkan juga bagaimana? Susahlah bab macamni nak bincang dengan parents..” , katanya berwajah sedih.
“hem… bab ni kenalah bincang elok-elok dengan mereka. Cubalah berulangkali. Sekali je tak cukup. Kemudian, sama-sama dengan calon awak tu yakinkan parents masing-masing. Solat hajat dan doalah banyak-banyak. Bukan ke hati parents kita ni Allah yang pegang? Doalah moga dibukakan hati mereka untuk terima keputusan kita. Yakin pada Allah sangat penting. Keras-keras hati parents kita pun lama-lama lembut juga dengan doa kita yang tak henti-henti padaNya tu..”, kataku penuh yakin dan semangat! Hehe.. =)

“insyaallah.. saya akan bincang dengan calon dan parents semula. Terima kasih kak! “, katanya bersemangat tiba-tiba. tersenyum puas barangkali dengan pandangan aku yang tak seberapa ni.huhu..

“sama-sama. Akak doakan yang terbaik buat awak. Moga dipermudahkan… amien .. “ =).

“akak pulak bila lagi..?? nak nikah gantung jugak ke..??”, soalan cepu emas darinya sambil tersenyum sindir.

“erk..wallahua’lam”, jawabku terkesima. seketika itu juga pipiku terasa kebas.huhu..

SEKIAN . . .

6.15 pm
B110 , Darul Quran, JAKIM

No comments:

Post a Comment