Friday, December 16, 2011

pahit manis perjuangan . . .

Bismillahirrahmanirrahim..
Setelah lama tidak publish post-post baru diatas kesibukan yang teramat di sem akhir ini. Hari ini aku akan berkongsi tentang seorang sahabat sekelas tasmik ku yang telah khatam al-Quran pagi tadi iaitu tanggal 15 Disember 2011. Jika aku katakan khatam al-Quran disem akhir ini mungkin dilihat perkara biasa , tetapi bagiku , dia seorang yang sangat hebat orangnya. Mengajarku erti asam garam kehidupan. Aku sangat mengagumi dirinya. Bukanlah aku ingin mumuji malah memuja. Tetapi mungkin serba sedikit dapat aku kongsikan tentang dirinya sebagai sumber motivasi diri semua terutamanya mahasiwa diploma Darul Quran , JAKIM. insyaAllah… =)
Dia adalah seorang insan yang sangat bernasib baik kerana berjaya mendaftarkan diri sebagai salah seorang pelajar Darul Quran, Jakim pengambilan 09/12. Menurutnya , ketika interview dulu, dia tidak lancar tasmik bahkan tidak cukup 1 muka hafazan yang diminta. Tetapi, atas belas ehsan panel, akhirnya dia terpilih untuk menyambung pengajian di institusi idamannya sejak dibangku sekolah lagi iaitu Darul Quran.
Namanya biarlah aku rahsiakan agar tidak melahirkan rasa yang tidak sepatutnya di dalam dirinya. Malah , pasti ramai yang telah mengenali dirinya. Seorang pelajar banat yang tidak pernah ‘miss’ exam durr al-Quran( repeat paper) pada setiap sem. Bukanlah diri ini ingin membuka kelemahan dirinya malah mengaibkan dirinya… Tetapi , bermulalah kisah mujahadahnya menghafaz al-Quran bermula 12 Mei 2009..
“ Qulnahbitu, qulnahbitu, qulnahbitu 60x maybe , minha jamia’… “ , Ya Allah, bagaikan tidak sanggup melihat begitu sukar untuk dia menghafaz hatta terpaksa mengulang setiap perkataan berulangkali. Ia bukanlah perkara yang jarangkali berlaku tetapi adalah kebiasaan berlaku pada hampir setiap perkataan, ayat, surah, juzuk dan mudah kata senaskah al-Quran. Namun, subhanallah…Begitu banyak pahala yang diperolehi. Berdiri di luar, di denda serta dimarahi ustazah juga tidak kurangnya. Kadangkala dia tidak pulang cuti ke rumah ketika cuti bulanan kerana tidak dibenarkan oleh pihak HEP kerana atas faktor lambat muqorar. Tetapi sedikit pun tidak menjejaskan semangatnya. Sangat kental semangat sahabatku itu.
Pada malamnya, “ awak, akak nak tidur dah.. awak tak nak tidur lagi ke? Dah pukul 11 ni..” Tanya ku padanya yang biliknya berada disebelah bilikku. “ Takpelah, kak yen tidur dululah. Saya banyak tak dapat lagi ni. Nanti kak yen bangun qiam kejutlah saya sekali yer..” , balasnya. Begitulah kelazimannya, disaat yang lain telah dibuai mimpi, terdengar sayup-sayup suaranya dari biliknya yang masih burmujahadah mendapatkan ‘modal’ ( apa yang nak semak depan ustazah tasmik) esok. “awak, bangun. Dah pukul 3 ni..”, kejutku. “ saya baru tidur setengah jam ni. Sakit kepala pula. Terima kasih kak kejut”.
Subuhnya, dialah yang seringkali pertama berada disurau asrama. Mendapatkan serta terus mendapatkan ‘modal’ yang begitu perit untuk diperolehi. Airmata tidak pernah lekang. Kadangkala basah Quran itu dengan juraian airmata. Memohon serta terus memohon pada yang maha pemilik. Hubungan dengan Allah terus dijaga. Tiada secebis waktu pun untuk dibazirkan. Tazkirah, forum serta majlis ilmu lainnya serta aktiviti dan program persatuan pelajar juga turut dilibatkan diri serta tidak pernah ketinggalan disaat kemampuan diri menghafaz sangat mencemburui pada masa yang ada.
Sebagai yang paling senior di dalam kelas, aku hanya mampu memberi semangat, dorongan dan tunjuk ajar sahaja buat dirinya. Tetapi, melihat dirinya sahaja, mampu menginsafi diri ini disaat kemalasan dan ujian menyapa diri. Setiap yang ingin menghafaz al-Quran pasti tidak lari daripada ujian. Masakan mudah untuk menghafaz al-Quran sedangkan ganjaran yang dijanjikan oleh Allah sangat hebat diakhirat kelak. Tetapi, diriku masih bersyukur kerana tidak diuji dengan ujian sepertinya. Sesungguhnya Allah menguji atas kemampuan diri kita. Pasti aku tidak sehebat motivasi dirinya maka aku tidak teruji sepertinya. Bukan mudah bagiku untuk mengharungi ujian seperti itu. Disaat dibebani subjek-subjek madah yang lainnya, assignment, tesis, program persatuan, 1 maqra’(bersamaan 2muke ½) mesti di dapatkan setiap hari untuk ditasmik. Sangat hebat mujahadahnya!!.
“iza jaa anasrullahiwalfat..”, airmatanya mulai menitis buat kesekian kalinya. “Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan”. Tidak ku sedari, airmata ku turut juga mengalir dipipi. Terimbau kembali saat-saat keperitan yang dilaluinya bagi memiliki 30 juzuk al-Quran. Rasa sebak dihati ini apabila mengenangkan hebatnya pertolongan Allah kepada setiap diri hambaNya. Memberikan segala yang diperlukan. Walaupun kadangkali apa yang dipohon tidak dimiliki ketika itu, tetapi lambat laun pasti dimakbulkan. Jika tidak didunia pastinya diakhirat kelak. Sesungguhnya yakin kepada Allah umpama air kedamaian , disaat ramai yang telah terkorban, jiwa seorang mukmin itu terus yakin pada penciptanya. Maha suci Allah yang memiliki sekalian alam.
Nasihat buat diri ini serta adik-beradik Irsyad. Ingatlah, apabila kita rasa kita paling sukar untuk menghafaz, sesungguhnya ada sahabat lain yang lebih sukar untuk menghafaz. Apabila kita rasa exam durr itu menjatuhkan semangat kita, ketahuilah ada sahabat-sahabat kita yang durr setiap sem masih kuat semangatnya. Apabila kita rasa kita tidak mampu serta layak untuk menghafaz al-Quran, ingatlah bahawa sesuatu ketentuan yang telah Allah tetapkan buat kita itu adalah bergantung kepada kemampuan kita. “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” al-Baqarah:286. Dah masuk DQ ni maksudnya Allah tahu kta layak. Apabila kita rasa kita telah mujahadah tetapi tidak berjaya, ingatlah bahawasanya ada sahabat-sahabat kita yang lebih bermujahadah, bersengkang mata tetapi tidak berjaya. Tidak kiralah apa yang kita sedang fikirkan disaat ni, nasihatku, kehidupan ini indah untuk kita ambil pengajaran atas setiap yang berlaku. Berusaha dan terus berusaha serta sentiasa bersangka baiklah pada Allah. Mungkin disaat ini kondisi di sem akhir ini sangat menekan diri. Atas segala taklifat yang ada. Serta I’adah 30 juzuk. Tetapi, tiada yang mustahil untuk kita I’adah 30 juzuk dalam masa yang berbaki kira-kira 2 bulan lagi ini sebelum hari exam yang bakal mendatang. Buat adik beradikku… sekaranglah masa untuk kita bermujahadah I’adah quran kerana selepas ini mujahadah lebih besar yang diperlukan apabila kita telah munjejakkan diri dimenara gading, alam pekerjaan serta gerbang perkahwinan kelak. Semangat semua perjuang-perjuang Islam , serikanda serikandi Irsyad sekalian!! Di sem 6 ini, di bumi Darul Quran, KITA TEMPUR!! TAKBIR!!!

5 pm 15/12/2011
B110, asrama banat, DQ,Jakim.

No comments:

Post a Comment