Sunday, March 20, 2011

REZEKI BERSAMA !! =)

Jika sebelum ni aku telah menceritakan tentang kisah burung dan hidupku… kali ini aku akan menceritakan tentang kisah kucing pula… kenapa yer blogger ni suka sangat cerita tentang kisah binatang yer..?? sedangkan kisah-kisah ini hanya remeh temeh sahaja(sesetengah pendapat tentang blog aku ni)huhu… bagiku… setiap apa yang ada di sekeliling kita ada pengajarannya… renungi dan ambil pengajaran… pasti ada sesuatu hikmah disebaliknya… belajarlah dari kehidupan ini… =)

Kisah ini kira-kira berapa bulan yang lalu.. bulan berapa yek? lupe pula…huhu…
Di Dewan makan banat , Darul Quran, Jakim…. Pelajar-pelajar beratur itu mengambil lauk…

“ eh kak.. saya tak makan ayam isi.. boleh tak nak tukar kepak..”, kataku yang memang tak makan part lain dari ayam selain part kepak coz tak lalu nak makan isi je..(banyak songeh kan? Memilih betul! Bersyukur ja la…) huhu…

“ tak boleh lah dik… dah kena nasi….”, tolak kakak yang bertugas.

“tak boleh ke..? saya ingatkan makan ikan hari ni… tak sempat nak pesan nak ayam kepak.. takpelah kalau macam tu…”, kata ku kecewa (ish! Mengada-ngada betul kan??) hehe… ;p

Aku terus berlalu ke meja makan… ia tidak terhenti di situ sahaja tetapi…..

“sape nak tukar ayam dengan ayam akak..?? akak tak makan isi lah.. dapat bahagian tulang pun jadilah… tak lalu lah nak makan isi je… “, kataku minta simpatilah konon… hehe.. (meluatnya lah hai…) ;p waek! Hehehe…

“ tak de lah kak… kitorang punya pun isi je… tengok lah ni… “, respon mereka menunjukkan ayam masing-masing sebagai bukti! Kehkeh.. (bertambah meluat pula aku menaip ni..)hehe…

“ takpelah….”, nada kecewa… nak tak nak aku telan je lah tapi sikit je aku makan… tak lalu…then, berlalu ke tong sampah untuk membuang sisa makanan dan isi ayam yang seketul besar lagi itu… dan…

Meow… meow…meow….. seekor kucing betina mengeow di tepi tong sampah, meraih simpati insan-insan yang lalu lalang di situ… tetapi ia hanya mendapatkan sisa-sisa tulang ayam je.., almaklumlah… isinya dan habis di ‘bedal’…hehe… (jangan marah yer banat-banat.. maaf…) hehehe… lalu, datanglah ‘heroin’ yang menghidangkan seketul ayam isi kepada kucing tersebut! Lantas, tatkala isi ayam itu menyentuh lantai , ia telah disambar sepantas kilat oleh kucing tersebut lalu membawanya lari (ayat bombastikkan?)huhu… kucing itu nampak tergesa-gesa… ia berlari-lari anak.. aku rasa sangat ingin tahu akan sikapnya begitu . lantas aku segera membasuh tangan dan mengekori kucing tersebut dan……

“meow…meow…meow…”, anak-anak kucing mengeow kelaparan di saat melihat isi ayam di mulut ibu mereka. Dan, mereka menikmati isi ayam tersebut bersama-sama dengan penuh kenikmatan.. di saat itu… airmata ku mula bertakung di kolam mataku ini… aku benar-benar insaf… dalam hatiku berkata… “mungkin Allah ingin aku berkongsi rezeki hari ini bersama-sama kucing itu dan anak-anaknya… mungkin sahaja mereka tidak makan seharian sehingga saat aku menghulurkan ayam bahagianku kepada mereka… ya Allah… ampuni dosa-dosa ku… golongkan aku di dalam golongan hamba-hambaMu yang bersyukur…. Moga rezeki hari ini adalah rezeki yang sangat baraqah buat ku…. Amien ya Robb…” , airmata ku menitis terharu… wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment